Cellermedforsk logo 

Tomater er proppfulle av lykopen

Tomatsluker

Bestill Lycopene i dag!

Brokkoli herligheter

 

Brokkoli er supermat! Brokkoli inneholder nesten dobbelt så mye C-vitamin som appelsiner og har i tillegg mye kalsium og jern. Jernet forsyner cellene med oksygen.

Bestill Sulforafan i dag!

To tomater

 Følg oppfordringen fra legekunstens far, Hippokrates:
“La maten være din medisin!”
Spiser du tomater og brokkoli hver dag, får du ikke bare i deg vitaminer, mineraler, fiber og antioksidanter. På kjøpet får du en hel rekke forskjellige virkestoffer - noen forskere kjenner godt, og andre som kanskje ikke er beskrevet i den medisinske litteraturen ennå. Derfor er det også slik at riktig mat beskytter bedre mot sykdom enn dårlig mat. Klarer du ikke å få i deg tilstrekkelig med riktige frukt og grønnsaker er det godt det finnes også i konsentrert form.

 

 

Kapslene Lycopene, Sulforafan og Fucoidan inneholder virkestoffene fra tomater, brokkoli og norsk blæretang.

 

Fucoidan boks 

Fastfood er aktiv dødshjelp som ikke fanges av loven. Altfor mange har et kosthold som gjør at de dør av ernæringssykdommer.

Detox boks

 

Vi fyller kroppen med gift hver dag og lurer på hvorfor vi blir syke.

 

Ta deg heller en "LycoBurger"

 

 Lycoburger

Fylt til randen av brokkoli og tomater, eller 2 kaplser med lycopene/sulforafan.

Omega 3-6-9

 

Superomega 3 boks 

omega 3-6-9 120 kapsler kr. 285,-

Bestill og les mer om Omega 369 fra Medforsk

 

 

Presseomtale

Kan Lycopene motvirke å forebygge sykdom?
2008-10-15 International Journal of Cancer Research.biologisk lycopene pulver

1. Prostatakreft        2. LDL – oksidering      3. senke lolesterolet      4. normalisere blodtrykket                   5. redusere risiko for kreft generelt      6. redusere risiko for hjerte og kar sykdom      7. redusere risiko for lungekreft      8. redusere risiko for magekreft      9. redusere risiko for kreft i spiserøret?

Tid for tomater
Tomater er steinsunt. Her er de gode grunnene til å spise rødsaken.

Og det har vi all mulig grunn til å gjøre, mener Harald Carlsen fra Institutt for ernæringsforskning ved Universitetet i Oslo.

- Tomater inneholder stoffene lykopen og flavanoider, og helseeffektene er omfattende. Tomater i kosten motvirker prostatakreft og LDL-oksidering, og senker kolesterolet og blodtrykket.

Det amerikanske kreftinstituttet har funnet ut at menn som spiser mye tomat, har sterkt redusert risiko for prostatakreft. I tillegg skal grønnsaken motvirke kreft i både lungene og magen.

Når det kommer til å få i seg lykopenet, er det imidlertid én sak å huske på.

- Det er faktisk en fordel å velge tomatjuice, kokte tomater og tomatpurre framfor ferske, ubehandlede tomater. Da blir opptaket av lykopener i kroppen mye høyere, forklarer Carlsen.

Det er stor helsegevinst i hver tomat.
Tomaten regnes som den beste kilden til en av naturens mest effektive antioksidanter, lykopene. Nå viser det seg at menn som spiser mye tomat kan få betydelig lavere risiko for å utvikle prostatakreft.

Det melder det amerikanske kreftinstituttet. Instituttet har funnet ut at risikoen for prostatakreft ble kraftig redusert hos menn som spiser tomatbasert mat to eller flere ganger i uka.

– Særlig den lille cherrytomaten har tatt folk med storm. Bare det siste året er salget nesten tredoblet, til 550 tonn. Folk spiser den som snacks, sier innkjøper Kim Ask i BAMA. Han forteller at i den norske sesongen spiser vi nesten 10 000 tonn ferske, norske tomater.

– Forbrukeren møter de forskjellige sortene i utlandet, og etterspør dem her hjemme også, sier han. I dag finnes blant annet gule tomater, bifftomater, cherrytomater, plommetomater og klasetomater i handelen.

Tomaten, uansett i hvilken form, regnes som den beste kilden den effektive antioksidanten lykopene. Også etter hermetisering beholder denne antioksidanten sine gode egenskaper. Forskerne mener at lykopene, i tillegg til å redusere faren for prostatakreft, også virker positivt mot høyt blodtrykk og diabetes.

– Antioksidanter forhindrer skade på celler som oppstår fordi vi lever i en oksygenholdig atmosfære. Oksygen er i utgangspunktet skadelig, selv om vi ikke kan leve uten. Kroppens celler lager antioksidanter selv, men i tillegg trenger vi å få tilført flere gjennom kostholdet. En av de mest kjente er vitamin E, sier Jan Øivind Moskau ved Institutt for ernæringsforskning ved Universitetet i Oslo.

– Forskning har påvist klare sammenhenger mellom høyt inntak av antioksidanter og redusert risiko for kreft, og hjerte- og karsykdom.

Tomater mot kreft
Beskytter virkelig antioksydanter i tomater mot utvikling av prostatakreft?
Flere studier tyder på at lycopen, som finnes i tomater og tomatbaserte produkter, kan gi en viss beskyttelse mot utvikling av prostatakreft.
En ny studie ved Northwestern University, ledet av professor Peter Gann ønsker å slå fast en gang for alle om dette er tilfelle.


Lycopen har vist seg å ha en viss effekt mot kreft i flere laboratoriestudier. Det har også vist seg at mennesker som får i seg mye lycopen gjennom kostholdet sjeldnere får lunge-, mage- og prostatakreft.

Andre undersøkelser har vist at lycopenet er mer tilgjengelig når man koker eller steker tomatene og inntar dem sammen med olje. Tomatsaus i matlagingen har også vist en samvariasjon med færre tilfeller av prostatakreft.
I undersøkelsen vil man bruke ikke-genmodifiserte tomater som er utviklet for å få et ekstra høyt innhold av lycopen.
En studie hevder at pizza mer enn halverer risikoen for hjerteinfarkt, og at det dermed er mer effektivt enn noen medisin.
Det har allerede vært hevdet at den til tider så utskjelte pizzaen kan beskytte mot kreft. Da skal man legge merke til at det er den tradisjonelle italienske pizzaen vi snakker om, og ikke våre varianter som ofte er fulle av fet ost og kjøtt.

I den sammenheng trodde man det var antioksidanten lycopen fra tomatene som var hemmeligheten. Flere studier har nemlig funnet at tomater og tomatsaus kan se ut til å ha beskyttende virkning mot kreft. Det skal også settes i gang ytterligere studier for å undersøke om lycopen virkelig kan hjelpe mot utviklingen av den utbredte prostatakreften.


Middelhavsdiettens velsignelser
Den såkalte middelhavsdietten har fått ry på seg for å redusere risikoen for hjerte- og kretsløpssykdommer. Der Spiegel nevner at i Toulouse dør 53 av 100 000 hvert år av hjerteinfarkt, mens det i Glasgow er så mange som 332.

Middelhavsdietten inneholder rikelige mengder hvitløk, frukt, grønnsaker, olivenolje, fisk og en viss mengde rødvin.

Det "franske paradoks" er at så få dør av hjertelidelser til tross for et kolesterolrikt kosthold med det fryktede mettede fettet. Skal vi nå også få den "italienske gåte", spør Der Spiegel.

Mer lycopen - færre hjerteinfarkt.

Italienske forskere undersøkte 507 hjerteinfarktspasienter og 478 kontrollpasienter uten hjertelidelser og deres kostholdsvaner i Milano.

Det viste seg at risikoen for hjerteinfarkt ble lavere jo oftere pasienten spiste pizza.

Pasienter som bare leilighetsvis spiste pizza reduserte risikoen med 22 prosent. For de som spiste pizza regelmessig sank risikoen med 38 prosent. For de som spiste pizza minst to ganger i uken sank risikoen for hjerteinfarkt med hele 56 prosent.
Så er spørsmålet hva det er ved pizzaen som kan forklare denne helseeffekten. Og da foreslås det at det igjen er den høypotente antioksydanten lycopen som skaper helseeffekten.
Pizzaen har fått temmelig mye tyn fra helseekspertene i den senere tid. Nå tar den igjen med renter. Jevnlig pizzaknasking senker risikoen for flere krefttyper med opptil 59 prosent, hevder italienske forskere.


Spiser man pizza regelmessig synker farene for kreft i spiserøret med 59 prosent, magekreft med 26 prosent og munnkreft med 34 prosent, mener forskerne fra Mario Negri Institute for Pharmaceutical Research i Milano.

Rapporten er publisert i nettversjonen av International Journal of Cancer.

Spisevaner og kreft.
Italienerne har sammenlignet spisevanene til 3 300 mennesker med de ulike typene kreft med matregimet til 5 000 friske folk, skriver BBC. Ett av spørsmålene gikk på hvor mye pizza de spiste, og det viste seg altså at mennesker som hev innpå av retten minst én gang i uka, så ut til å oppnå en slags beskyttelse mot kreft.

- Vi viste at tomatsaus kunne hindre dannelse av svulster, sier Silvano Gallus som leder forskerteamet.

- Men vi ante ikke at pizza som et helt måltid også hadde slike beskyttende egenskaper. Han tror det er antioksidanten lycopen fra tomatene som er hemmeligheten.

Mange faktorer - Det stemmer at lycopen finnes i tomatsaus, men en pizza består jo av veldig mye annet også, sier forskningssjef Pernille Baardseth fra Matforsk.

- Det er vanskelig for oss å si om resultatene har noe for seg.

Italienske forskere påpeker at det er lite som tyder på at pizzaen er den eneste faktoren i bildet. Hyppig pizzaspising kan like gjerne være en indikasjon på et bedre kosthold, med mye olivenolje, grønt og hjemmelaget mat.

Engelske kostholdseksperter advarer dessuten mot å spurte til nærmeste pizzasjappe med kreftforebygging som unnskyldning.

- I motsetning til klassisk italiensk pizza, er vår variant ofte smekkfull av fet ost og kjøtt. Et høyt inntak kan gjøre folk overvektige, og det utgjør i seg selv en risikofaktor for kreft, sier Nicola o’Connor fra Cancer Research UK til BBC.

Referanse:

S. Gallus, C. Bosetti, E. Negri, R. Talamini, M. Montella, E. Conti, S. Franceschi, C. La Vecchia: Does pizza protect against cancer? Published Online: 21 Jul 2003, International Journal of Cancer Research.

go red be green